Înapoi la categorie

Tendințele din piața locală de birouri ne indică flexibilizarea ofertei în funcție de cerere

AccesoriiDesign & TehnologieEvenimenteExperiențeFrumusețeLifestyleModăPovești

Cea mai recentă perioadă, marcată în mod evident de pandemie, aduce schimbări esențiale pe piața de birouri din România, acolo unde Capitala deține o pondere foarte importantă, întrucât foarte multe companii și instituții își desfășoară activitatea în București și în județul Ilfov. Referindu-ne la acest sector imobiliar, este evident că cererea a modificat substanțial oferta, în sensul că marile clădiri de birouri au trecut prin adaptări, tocmai pentru a face față noilor provocări. Oricum ar fi, este clar faptul că, în contextul sanitar actual, proprietarii clădirilor în care oamenii lucrează zi de zi au ridicat standardele de siguranță și de confort, tocmai pentru a putea păstra nivelul de satisfacție printre chiriași.

Dacă ar fi să analizăm cum vor arăta lucrurile în viitor, un lucru este cert – spațiile de birouri vor fi modulabile și, foarte important, mai flexibile decât în prezent, dacă ne referim la dimensiunea celor care pot fi închiriate. În anii trecuți, multe dintre acestea erau open-space, cu zone foarte mari, întinse, în anumite cazuri, pe întreg etajul clădirii, cu zone delimitate și poziționări ale birourilor care să ofere un anumit grad de intimitate, deși aceasta nu era neapărat o prioritate pentru cei care proiectau stațiile de lucru. În prezent, în contextul actual, cel mai important lucru de luat în calcul este separarea fizică între colegi. Unul dintre cei mai reputați specialiști în design din New York, Brent Capron, director de design interior la Perkins & Will, susține, conform unei declarații preluate de BBC, că, până în momentul în care vom avea un vaccin eficient, această “barieră” fizică este cea care îi va ajuta pe oameni să se simtă mai confortabil la muncă.

Un alt element esențial pe care specialiștii l-au remarcat după această perioadă de izolare și de lucru ‘remote’ este cel legat de oportunitatea unor spații centrale de birouri, acolo unde toți angajații unei companii se reunesc, așa cum se întâmpla înainte de martie 2020. Aceștia nu recomandă lucrul de acasă pe termen lung, ci propun o soluție mai eficientă: birouri de dimensiuni mai reduse, repartizate în mai multe zone ale orașului, astfel încât să fie evitat, pe cât posibil, transportul în comun, considerat unul dintre factorii principali de răspândire a virusului. În astfel de condiții, în loc să lucreze singur de acasă, angajatul reușește să intre în contact cu o parte dintre colegii săi și, astfel, se asigură nevoia de comunicare a fiecăruia și, implicit, este îmbunătățită starea psihică a acestora. Referindu-ne la clădirile de birouri din Capitală, un mare avantaj al spațiilor de birouri din The Grand Offices este legat de dimensiunea modulabilă a acestora, suprafețele disponibile variind de la 24 de metri pătrați până la 1200 de metri pătrați.

În acest condiții noi, nevoia unor chiriași de a-și restrânge activitatea sau, din contră, de a o suplimenta, se poate rezolva mult mai simplu, fără a fi nevoie de relocări sau de adaptarea radicală a unor spații. “Flexibilitatea este cuvântul cheie al viitorului, deoarece afacerile se schimbă foarte repede. Chiriașii își privesc companiile ca fiind organisme în creștere și nu doresc spații care să le inhibe dezvoltarea. Ei preferă facilitățile care pot fi ajustate pentru a se potrivi nevoilor lor de afaceri actuale și viitoare.” concluzionează Michael Orr, vicepreședinte la WorkPlaceUSA, una dintre companiile specializate în soluții inovatoare pe piața nord-americană de imobiliare, intervievat de către CCIM Institute din Statele Unite ale Americii. Un alt profesionist din domeniu, Amanda Stanaway, arhitect care lucrează pentru societatea australiană Woods Bagot, este de părere că, pe lângă avantajele materiale, persoanele care vin la birou reușesc să își asigure și alt fel de beneficii. “Într-adevăr, muncim pentru beneficiile financiare, însă avem nevoie să mergem într-un loc unde suntem împreună cu alte persoane și în care reușim să rezolvăm problemele și situațiile apărute zi de zi. Cred că oamenilor le lipsesc aceste lucruri în timpul pandemiei. Sentimentul de conexiune este fundamental pentru rasa umană.”, a declarat Stanaway pentru postul public de televiziune din Marea Britanie. Este evident faptul că birourile vor cunoaște un nou set de adaptări, care se vor regăsi în clădiri și după trecerea pandemiei. Poate cele mai importante dintre ele vor fi cele legate de sistemul de dezinfectare a mâinilor și de un sistem mai eficient de ventilație și de aerisire, în condițiile în care ambele sunt factori importanți de protecție împotriva Covid-19. În această situație, birourile din The Grand Offices au, pe lângă un sistem eficient de circulare a aerului, și avantajul că fiecare birou dispune de ferestre proprii, care pot fi deschise în orice moment al zilei, în comparație cu alte clădiri în care, din motive legate de scaderea costurilor, nu au fost incluse geamuri care să poată fi acționate individual de către cei care lucrează în birouri, astfel încât să își satisfacă nevoia de aer proaspăt și confort. În anii ce vor urma, gradual, este cert că proprietarii de birouri vor opta pentru noi tehnologii implementate la nivelul accesului în clădire, pentru a limita contactul direct al oamenilor cu suprafețele comune. Astfel, sistemele smart vor oferi experiențe contactless, vizitatorii sau cei care muncesc în respectivele birouri având la dispoziție aplicații pe telefon, carduri sau chiar programe complexe de recunoaștere biometrică.

Privind lucrurile din altă perspectivă, pe lângă facilitățile oferite în zonele de birouri, chiriașii sunt foarte atenți la beneficiile pe care le pot găsi în interiorul clădirii, astfel încât să le ofere angajaților posibilități de relaxare sau de folosire eficientă a pauzelor. Pentru mulți, zona de birouri devine, mai degrabă, un loc care găzduiește colaboratorii, ajută la dezvoltarea inovației și a strategiei. Într-un dialog cu senseware.co, Joe Lozowski, CEO Tangram Interiors, o companie americană specializată în construirea interioarelor pentru sediile companiilor, consideră că dimensiunea spațiilor de lucru a scăzut în ultima perioadă, iar importanța spațiilor de întâlnire a crescut, devenind un aspect esențial pentru companii. În acest sens, The Grand Offices are numumărate spații de întâlnire sau de organizare a ședințelor în clădirea sa și, foarte important, beneficiază de facilitățile complexe ale JW Marriott Bucharest Grand Hotel, care înseamnă zone de business dotate complet ce pot fi rezervate pentru diferite perioade sau intervale orare, precum și săli de conferință și de evenimente pentru momentele festive ale companiei. Totodată, The Grand Avenue, centrul comercial aflat la parterul clădirii, are magazine monobrand și multibrand ale unor branduri internaționale, servicii bancare, farmacie sau salon de înfrumusețare.

Asemenea marilor metropole europene, amplasamentul clădirilor de birouri devine extrem de important, mai ales în condițiile în care oamenii folosesc din ce în ce mai mult variantele alternative de trasnport, de la biciclete sau trotinete până la mașini electrice și sisteme de ride-sharing. În acest context, The Grand Offices beneficiază de avantajul unei poziționări centrale, cu conexiuni rapide către orice zonă a orașului, dispune de stații de reîncărcare pentru autoturismele electrice, are o parcare generoasă și o zonă de siguranță pentru biciclete.

Concluzia generală este că, în contextul actual și cu schimbarea stilului de lucru din interiorul companiilor, tendința în piață se conturează către o reconfigurare a intereselor chiriașilor către acele spații de birouri care pot să le susțină cele mai complexe solicitări. Dacă în anii precedenți, costul și locația erau factorii determinanți în alegerea unei clădiri de birouri, prezentul și viitorul ne arată că, pe lângă acestea, intervin mai multe elemente esențiale: flexibilitatea spațiilor de birouri, ușurința găsirii unui loc de parcare și accesul către mijloacele de transport în comun actuale, existența cafenelelor și a restaurantelor în proximitate, precum și a centrelor de fitness, în condițiile în care angajatorii vor încerca din ce în ce mai mult să ofere beneficii angajaților, din dorința de a-i fideliza și de a le crește randamentul.