Un om care a ales să muncească pentru fericirea celor din jur, în special a celor mici. Probabil că aceasta ar fi cea mai succintă descriere a Mirelei Retegan, cea care a pus bazele echipei “Gașca Zurli”, devenit, între timp, un proiect de anvergură națională. Totul a pornit de la un vis și multă, multă muncă și, astăzi, vorbim despre un concept complex, care înglobează și alte inițiative, inclusiv unele de responsabilitate socială, menite să ajute și să sprijine oamenii. Iar toate au un numitor comun: zâmbetul tuturor, de la cei mai mici până la cei mari.
Mirela Retegan este mama Zurli, Tanti Prezentatoarea, mama Mayei, om de radio, inițiatoarea unor campanii umanitare care au schimbat vieți. Și, totuși, cine este Mirela Retegan?
O femeie care a avut un vis și pe care acum și-l vede cu ochii. În rest, Mirela Retegan este exact femeia pe care ai descris-o tu. O femeie simplă, care, în fiecare zi, mai pune câte o cărămidă la visul ei.
Multitudinea de proiecte în care ești implicată ne poate face să credem că ziua ta are mai mult de 24 de ore 🙂 Cum reușești să faci față cu brio atâtor provocări?
Și ziua mea are tot 24 de ore. Eu fac lucrurile din inimă, mă implic 100% în orice, indiferent de grandoarea proiectului. Am învățat să îmi prioritizez foarte bine lucrurile. Am deprins asta de la mama mea, care are o vorbă: să nu stai cum nu stă apa râului. Colegii mei zic, mai în glumă, mai în serios, că sunt regina eficienței.
Diversitatea și succesul proiectelor în care ești implicată și abordarea directă de care ai dat dovadă te-au transformat într-un un model pentru multe femei. Te consideri un antreprenor care poate influența viața celor care te urmăresc?
Sunt, mai degrabă, un om care crede în oameni, un comunicator care, atunci când are ceva de transmis, transmite clar. Cred în ideile mele și în oameni, sunt sinceră și onestă în toate acțiunile pe care le întreprind, iar asta le oferă încredere celor care aleg să creadă în ideile mele. Cred că oricine poate înfluența, într-un fel sau altul, viața celor care îl sau o urmărește. Cu siguranță sunt oameni care și-au schimbat viața în bine urmându-mi exemplul. Și cea mai bună dovadă o face grupul Fix la Fix. Sunt peste 600.000 de mii de români acolo care și-au schimbat viața, plecând de la ideea de a mânca la ore fixe.
Este binecunoscut faptul că “Gașca ZURLI” a pornit din nevoia ta de a aduce alte povești și modele în viața Mayei, fiica ta. Ea a crescut acum, este o tânără domnișoară în prezent, însă poveștile se potrivesc și copiilor din generațiile prezente. Care crezi că este rețeta succesului personajelor și poveștilor imaginate de tine?
Dacă imaginația, munca enormă depusă de-a lungul anilor de toată echipa și perseverența reprezintă o rețetă, atunci aceasta este. În spatele acelor povești, spectacole sau produse, e munca mea de 15 ani și a colegilor mei. În fiecare poveste, în fiecare produs Zurli sunt bucăți din noi și din sufletul nostru. Fiecare personaj este construit cu foarte multă atenție la valorile pe care le promovăm, fiecare reprezintă o anumită tipologie în care copiii și părinții se regăsesc, expunem situații absolut normale, care au loc în orice familie, în orice relație părinte-copil și venim cu idei de soluții. Personajele Zurli sunt modele pentru generațiile următoare. Ori asta e ceea ce copiii și părinții de azi au nevoie, de modele.
Noul sezon TV al emisiunii ‘Casa Zurli’ are mulți invitați surpriză, care au venit însoțiți de copii. Cum i-ai convins să apară în acestă ipostază, pentru mulți dintre ei fiind o premieră?
A fost o idee care, din câte se pare, se bucură de succes. Inițial, am zis să venim cu un element nou în acest nou sezon, apoi, când am avut conceptul creionat în minte, am decis, împreună cu producătorii și echipa, să o punem în aplicare. Am început prin a invita prieteni de-ai Găștii Zurli, însă ideea este mai amplă, iar, în momentul în care contextul ne va permite, ne-am bucura ca, printre invitați, să se numere prieteni din toate colțurile României. Este un test, încercăm și vedem cât de multe putem realiza.
Ai menționat pe blogul tău – mirelaretegan.ro – faptul că tu ești ‘esti cel mai greu proiect al tău’. Cum ai ajuns la această concluzie?
E proiectul cel mai greu pentru că nu pot să-l deleg nimănui. Trebuie să mă ocup singură de toate aspectele lui. Este cel mai important, deși nu m-a învățat nimeni să-l trec primul pe lista priorităților. Și e greu pentru că trebuie mereu să-i fac loc printre celelalte proiecte.
Fix la Fix – de unde a pornit ideea acestei comunități extraordinare și care a fost cel mai interesant feedback pe care l-ai primit de la cei care s-au inspirat din această campanie?
Acum cinci ani am început să mănânc la ore fixe. Și, obișnuită să împărtășesc din ideile și experiențele mele cu cei care mă urmăresc pe rețelele sociale, am început să-mi umplu wall-ul de Facebook cu mâncare. Acela a fost momentul în care Fifi (Cristina Popa), prietena mea, mi-a zis că fix asta mai lipsea de pe paginile mele. Așa că mi-am luat noua “jucărie” și am creat un grup în care puteam să pun câte farfurii cu mâncare voiam. Azi, sunt peste 600 de mii de oameni în grup, iar în cei cinci ani de când există, Fixul a schimbat multe vieți.
Gașca Zurli s-a întors pe scena de spectacole printr-un eveniment hibrid (online și prezență în sală), adaptat vremurilor în care trăim. Cum simți această revenire pe scenă?
Așa este, acum pregătim al doilea astfel de spectacol. A fost foarte emoționant. Am plâns la final, ne-au copleșit emoțiile pe toți. E greu să joci în fața unor scaune goale, doar cu echipa tehnică în față. Dar, cumva, am reușit să transmitem toată emoția noastră celor care ne-au urmărit de acasă. Și am reușit să creăm adevărate evenimente în casele oamenilor. Pe 25 aprilie vom face din nou asta. Pregătim, în ziua de Florii, un spectacol nou, cu un personaj nou – Iuti, iepurele Zurli care aduce daruri copiilor și Tura Vura îl răpește. O să avem și un invitat surpriză, iar cei de acasă vor avea parte de noi experiențe la ei în sufragerie. O să îi învățăm cum să facă un eveniment la ei acasă.
Apropo, cum a fost această perioadă dificilă, departe de publicul vostru, cei care vă adoră și vă urmăresc mereu?
Ne-am apropiat și mai mult de publicul nostru. Acum, mai mult ca oricând, am avut proiecte noi, în online, care au venit în sprijinul părinților și al copiilor. E greu să nu mai fii pe scenă și să nu auzi mii de palme care te aplaudă, hohote de râs și glasurile copiilor. Dar ne-am adaptat și am făcut tot ce am putut noi pentru a rămâne, în continuare, prezenți pentru copii și părinți. În primul lockdown am transmis live pe Facebook, zilnic, Acasă cu Zurli. Din septembrie până la finalul lui 2020 am făcut Matinalul Zurli – trei ore de transmisiune live pe Facebook și pe YouTube, de luni până vineri. A venit emisiunea de la Tv – Casa Zurli, plus multe alte proiecte. Am muncit în ultimul an cât n-am muncit în toate turneele.
Industria entertainment-ului s-a schimbat în ultimul an și, probabil, o să fie în continuare în reconfigurare – cum s-a adaptat Gașca Zurli la noua dinamică și ce planuri aveți?
Noi eram deja obișnuiți cu online-ul și ne-am adaptat repede condițiilor. Am lansat o aplicație special pentru copii și părinți. Am creat acolo un loc de joacă Zurli sigur, cu materiale exclusive, educative și distractive, fără publicitate. Acum lucrăm la ea ca să putem transmite evenimente live direct din aplicație. Pregătim multe surprize.
Tot în luna martie s-a desfășurat campania umanitară “Adoptă O Mamă” – care este ideea din spatele acestui proiect?
Ideea este de a veni în sprijinul acelor mame care au fugit din calea partenerilor agresivi, a mamelor care și-au luat copiii în brațe și au fugit desculțe de bătăile celor care le-au jurat iubire veșnică, dar care au ajuns călăi pentru ele. ‘Adoptă o Mamă’ este, totodată, și despre mamele care își veghează puii pe patul de spital, în secțiile de oncopediatrie, ori despre acele tinere care nu au parte de susținere în aducerea pe lume a copiilor și sunt puse la zid. Anul acesta a fost cea de-a șasea ediție și am reușit, în pofida pandemiei, să aducem un pic de bucurie pentru peste 5.000 de mame din toată țara. Este o campanie tare dragă mie, la care an de an aderă din ce în ce mai mulți oameni. Am ajuns în 20 de orașe din țară cu ea, am alături de mine o mână de femei care au crezut în povestea campaniei și care au preluat-o fiecare în orașul în care trăiește. Impactul e foarte mare, iar ceea ce mă bucură este că oamenii își doresc să ajute, să facă bine. Iar dacă se întâmplă asta, eu sunt cea mai fericită.
Mirela, crezi că prin această lume magică pe care le-o prezinți copiilor dar și celor mari, putem schimba lumea?
Nu știu dacă putem să schimbăm toată Lumea. Dar știu sigur ca fiecare își poate crea o lume a lui. Și că multe lumi mici, mai bune, pot face o lume mare mai bună. Eu cred în puterea imaginației, a exemplului și cred în puterea oamenilor de a face bine. Este îndeajuns să schimbi percepția unui om pentru ca, mai apoi, să îi urmeze și alții exemplul. Ține de noi să schimbăm obiceiurile, ține de noi să învățăm să ne ascultăm cu adevărat copiii, ține de noi să fim buni și fericiți. Pentru că o lume frumoasă este o lume în care copiii râd și sunt fericiți, iar pentru un părinte nu există bucurie mai mare decât să-și vadă copilul fericit.