Înapoi la categorie

Adriana Repede, Adria Arte: Moda este efemeră, pe când arta și luxul sunt atemporale

AccesoriiDesign & TehnologieEvenimenteExperiențeFrumusețeLifestyleModăPovești

Award-winning trainer și coach, cu peste 20 de premii și recunoașteri, Adriana Repede a performat în educație non-formală și profesională în peste două decenii de activitate, a creat un brand propriu în zona artei și design-ului contemporan, Adria Arte, iar recent a lansat și un program educațional în antreprenoriatul creativ, un concept înglobat în Adria Academy. Din 1997, Adriana a creat și dezvoltat businessuri despre oameni și pentru viitor și s-a folosit de afaceri pentru a educa si a construi oameni, dar si pentru a da mai departe!

Sunteți profund implicată în industria modei și a frumuseții, având o expertiză în aceste domenii care va ajută în viața de zi cu zi, precum și în gestionarea afacerii pe care o aveți. De unde a pornit această pasiune pentru frumos?

Formată în programe educaționale nord-americane, de mare performanță, la doar 21 de ani, când încă influențele externe nu erau deloc prezente în sistemul educațional, nici chiar profesional din România, am reușit să îmi construiesc o viziune de viitor, precum și să am o vastă deschidere către un mediu multicultural. Am obținut o specializare multiplă, în mai multe domenii, respectiv în Beauty, Business, Training și Leadership.

Am devenit beauty trainer și business trainer, promovând branduri prestigioase, devenind pentru unele ambasador de brand, dar și entrepreneur/business owner în această industrie. Am avut privilegiul să vizitez departamente de creație, de producție, centre de experiență, am învățat despre tehnologii și inovații în frumusețe, beneficiind de traininguri profesioniste în imagine personală, stilism și trenduri.

Și, astfel, cu această fundație, cu aceste surse de inspirație, la un moment dat am ales să îmi diversific activitățile și să experimentez crearea propriului  brand de nișă, de tip Designer Label, cu un profil signature print. Am decis că va fi un brand ce exprimă arta și cultura, care va fi orientat pe colecții de cadouri corporate, eșarfe de lux, dar și pe colecții limitate de fashion, inspirate de către mari artiști sau destinații speciale din lume.

Am hotărât că îmi voi dezvolta toate activitățile sub umbrela unui business creativ, care să îmi aducă bucurie, care să mă provoace creativ și să aibă posibilități multiple de extindere, acesta fiind Adria Arte.

Afacerea pe care o administrați are, la bază, un manifest împotriva fast fashion și a uniformizării în această eră a globalizării. Credeți că brandurile de nișă au puterea de a se lupta cu o industrie care se bazează pe vaste rețele de distribuție și un marketing din ce în ce mai agresiv?

Globalizarea în modă, ca abundență de branduri vândute de retaileri uriași, ce coordonează distribuția la nivel mondial, reprezintă procesul prin care lumea devine din ce în ce mai interconectată, ca urmare a creșterii masive a schimburilor comerciale și culturale. Globalizarea are loc de sute de ani, dar s-a accelerat enorm în ultima jumătate de secol. Clienții au devenit conștienți de unele dezavantaje ale globalizării, precum faptul că multe companii din lume au produsele fabricate în țari cu costuri de producție reduse, că unele companii sunt mai conștiente de ecologie decât altele, iar aceste considerente nu au niciun impact asupra consumatorilor atunci când aceștia urmăresc să își îndeplinească nevoile de bază. Astfel, nevoile noastre de nivel superior devin importante doar atunci când sunt satisfăcute nevoile primare. Asta înseamnă că unii consumatori nu doresc branduri “mai mari”, ci vor branduri diferite, “mai bune”, care să satisfacă și alte nevoi decât cele de bază. Astfel, brandurile de nișă, care nu sunt neapărat mai mari, dar își propun să fie “mai bune”, pun un mare accent pe sustenabilitate, adică pe dezvoltarea lor  durabilă, ceea ce înseamnă o cu totul altă calitate, alte criterii de  producție, dar pun accent și pe conceperea de bunuri ce reușesc să stimuleze consumatorul să aibă experiențe noi. Deși brandurile de nișă se concentrează pe anumite avantaje competitive pe care le dețin față de brandurile de masă și mizează pe clienți complet diferiți, este o provocare continuă pentru ele să reușească să se separe de competitori. Concurența este o realitate în economie și crește într-un ritm alert. Cu toate acestea însă, capacitatea de a identifica și de a exploata este ceea ce face ca produsul sau serviciul brandului să fie mai bun decât altul, capacitatea  brandului de a se distinge prin calitate, ci nu prin cantitate, va oferi acel avantaj competitiv care diferențiază brandul de nișă de alte branduri de masă.

Vorbiți foarte mult de artă și despre capacitatea acesteia de a influența moda. Unde este piatra de hotar dintre cele două domenii și care este rolul exact al artei într-un domeniu care devine din ce în ce mai impersonal, în condițiile în care moda din ziua de astăzi și-a pierdut mult din caracterul singular pe care îl avea acum câteva decenii?

Ca să înțelegem cum privim domeniul modei și sistemul în care funcționează trebuie să remarcăm că moda înseamnă trenduri, sezoane, seducție și, până la urmă, efemeritate. Mai înseamnă înțelegerea publicului și organizarea colecțiilor în funcție de segmentul targetat. La polul opus, produsul de artă, asemenea produsului luxury, devine atemporal și se traduce prin înălțare socială, distincție, aspirație, visare. Brandul luxury este un brand pornit sau condus de creator, ceea ce presupune orientarea acestuia către creație și nu dirijarea brandului în funcție de nevoile pieței sau ale consumatorilor, cum se procedează în cazul brandurilor de fashion. Moda este efemeră, pe când arta și luxul sunt atemporale. Produsul Adria Arte este un produs de artă, este un produs al imaginației și al creativității, un lucru rezultat în urma aranjării deliberate a unor elemente astfel încât să atingă simțurile și emoțiile cele mai profunde.

Considerați eșarfa drept un element definitoriu în garderoba unei femei. Care este rolul acesteia în conturarea personalității și a unicității unei ținute?

Când ne referim la modă, ne referim la mai multe funcții ale acesteia, atât la una estetică, artistică, cât și la una comunicativă, precum și la una psihologică sau putem privi chiar către dimensiunea culturală a modei. Stilul pe care îl îmbrățișăm, hainele pe care le purtăm afectează atât modul în care alții ne privesc pe noi, cât și modul în care noi inșine ne percepem. Accesoriile, precum eșarfe, pălării, mănuși, bijuterii, cravate, ceasuri etc. oferă și mai multă importanță stilului personal, denotă preferințele și gusturile personale.

Accesoriile sunt piese care nu sunt necesare, dar care ajută să adaugi un plus valoare aspectului general, decorează ținuta, o fac mai frumoasă, mai expresivă sau mai practică. Accesoriile sunt cele mai importante detalii pentru aparența noastră deoarece ele creează un adevărat statement care se reflectă în personalitatea unică a fiecăruia. Eșarfa este pentru o femeie ceea ce este o cravată pentru un bărbat, iar culorile pe care le alegi, modelul care îți place, calitatea pe care o porți, felul în care o legi, toate fac parte din personalitatea proprie și exprimă mult despre noi. Prin prezența unui accesoriu statement  poți demonstra că ești o persoană puternică, încrezătoare, carismatică, artistică sau altcumva, depinde de tine ce mesaj vrei sa transmiți. Cercetările au dezvăluit faptul că au loc schimbări la nivel psihologic care apar când purtăm anumite haine, cum ar fi: schimbarea comportamentului, a atitudinii, a stării de spirit, a personalității, a încrederii în noi înșine și, desigur,  schimbarea modului în care interacționăm cu ceilalți.

Unul dintre proiectele dumneavoastră de suflet este Adria Academy, un program menit să sprijine antreprenoriatul și inițiativa creativă a celor aflați la început de drum. Care este viziunea ce a stat la baza acestei inițiative?

Da, Adria Academy, la fel ca brandul Adria Arte, este, în primul rând, un proiect de suflet! Având propria companie de consultanță și management încă din 2003, cu mai mult de 1000 traininguri în Business și Leadership, cu o audiență de peste 100.000 de persoane în cinci țări, mi-am dorit mereu și m-am luptat foarte mult să reușesc să o îndrept într-o direcție creativă! Într-un fel, academia exista înainte să existe produsul sau brandul Adria Arte!             Adria Academy este astăzi o platformă de susținere în antreprenoriatul creativ, prin care îmi propun să transmit cunoștințe de calitate, de la profesioniști către fondatorii de start-up-uri și noii generații de antreprenori. Mulți ne dorim o lume mai bună, o viață mai bună și, implicit, o Românie mai bună. Noi am identificat o soluție prin care să realizăm această dorință – educația, mai exact o educație continuă, care propune o creștere armonioasă pentru cei doritori de cunoaștere și de dezvoltare personală.

Astfel, viziunea acestei inițiative este de a oferi prin Adria Academy accesul la experiență și educație prin programe de dezvoltare a unui business creativ.

Mai exact, Adria Academy asigură resurse online de susținere în business, sesiuni de evenimente/traininguri/workshopuri, accesul la o comunitate  de profesioniști, de traineri, dar, cel mai important, accesul la mentori cu experiență, modele de evoluție, cu rezultate și performanțe.

Luxul este definit în nenumărate feluri, fiecare dintre noi având o percepție diferită, în funcție de felul în care interacționăm cu acesta. Care este definiția dumneavoastră a luxului?

Luxul, pentru mine, înseamnă armonie și voi explica pe scurt ce înțeleg prin aceasta. Harmonia a fost o zeiță a Greciei, zeița armoniei și a înțelegerii, care, în zilele noastre, prinde din nou viață într-un concept universal care face referire la o potrivire desăvârșită a elementelor unui întreg, unire în gânduri, sentimente sau acțiuni, atitudine frumoasă, etică față de viață, echilibru, emoții pozitive, eleganță.

Armonia este o caracteristică cheie a acestor produse de lux, pentru că luxury ar trebui să însemne că bunurile externe reușesc să fie în relație prietenoasă cu ceea ce este înăuntru. Luxul înseamnă astfel o experiență unică, care include: calitate, acces la inovație, la artă, la cultură, simbolism, condiții diferite de creare, sustenabilitate și etica muncii, craftsmanship, exclusivitate sau unicitate, fantezie, dar și responsabilitate socială sau împărtășirea de cunoștințe și expertiză! Toate acestea împreună înseamnă armonie sau “The beautiful is the symbol of the morally good“, dacă ar fi să îl cităm pe Kant.

Cum reacționează publicul român la acest mix armonios între artă și modă, comparativ cu audiența din alte țări?

Mă bucur de avantajele unei expuneri naționale și internaționale, prin participarea la workshopuri și evenimente dedicate susținerii antreprenoriatului creativ, ceea ce m-a ajutat să interacționez cu publicul dincolo de granițele țării. Am trăit multe momente de încântare și am reușit să atragem multe reacții pozitive, atât la produsele noastre, eșarfe, accesorii unisex, piese vestimentare, precum și la lucrările de artă care stau în spatele acestora. Cele mai multe reacții le-am primit însă la povestea brandului sau la povestea mea de plecare în direcția viselor, a idealului personal, aceasta fiind partea care surprinde și atrage. Apoi, trăim într-o lume interconectată, din ce în ce mai transparentă datorită modalităților noi de comunicare. În zilele noastre, un brand, o persoană sau o companie este tot mai accesibilă și expusă analizei în mediul online, oriunde în lume. De aceea, astăzi se cere o altă formă de comunicare și de interacțiune cu audiența. Publicul preferă interacțiunea cu brandul, cu arta, cu creația sau cu cei care organizează activități creative, sub forma unui business creativ. Astfel, Adria Arte va organiza în curând atât programe de interacțiune a publicului cu brandul, în mediul online și offline, dar și programe de interacțiune a publicului cu Academia Adria, unde vom împărtăși din secretele și din experiența în construirea unui astfel de business.